ایسوا

تماشای طبیعت

ایسوا

تماشای طبیعت

ایسوا (isva) ـ (گویا: ایست+ وا) ـ نگریستن، زیرنظرآوردن. معادل «تماشا»ی عربی. مرکب با «گرفتن»: ایسواگرفتن صرف می‌شود.

بایگانی
آخرین نظرات

دریاچه نئور لیسار در دامنه‌های رنگارنگ رشته کوه باغرو درغرب لیسار و ییلاقات سوباتان قرار گرفته است . نئور واژه ای اوستایی به معنی دریاچه بوده که همین امر قدمت دریاچه را به تاریخ قبل از اسلام می رساند . این دریاچه در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌طرف خلخال به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری کشور، مجموعه‌ای از شگفتی‌های طبیعی را در خود جای داده است. در این دریاچه با حدود 2500 متر ارتفاع از سطح دریا و تنوع منحصر بفرد زیستی، یکی از لذیذترین ماهیان جهان موسوم به قزل‌آلای رنگین کمانی پرورش می‌یابد. مساحت دریاچه حدود 420 هکتار و عمق متوسط آن 3 الی 8 متر است .
آب دریاچه به مدت 5 ماه از سال به قطر 80 سانتی متر یخ میزند . اطراف دریاچه و در حوضه آبریز آن پوشش گیاهی گوناگون زینت یافته که بطور عمده شامل گیاهان دارویی از جمله شبدر، بابونه، بومادران، پنج انگشت، جگن، آلاله، نعناع، کنگر و خاکشیر است . منطقه حفاظت شده نئور بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار است که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین دائمی منطقه را دارد .
فاصله دریاچه تا ییلاق سوباتان حدود 13 کیلو متر است که در تابستان یکی از مناسبترین مسیرهای پیاده روی بشمار میرود


شنا کردن در این دریاچه با آب خنک لذت خاصی دارد

البته به علت وجود قورباقه در کنار این دریاچه مارهای زیادی نیز در علفزارهای لب دریاچه وجود دارد که غیر سمی میباشند واز این قورباقه ها تغذیه میکنند.


ویک شام به یاد ماندنی... کنار دریاچه نئور

حرکت از دریاچه به سمت ییلاق سوباتان وخداحافظی با دریاچه

مسیر نئور تا سوباتان کاملا ماشین رو می باشد ومحل عبور عشایر و تورهای گردشگری است که در فصل بهار از منطقه دیدن می کنند

دشت گل های زرد در بین مسیر چشم نواز است

طبیعت بکر ...


کم کم وارد فضای استثنایی و رویایی سوباتان میشویم
سوباتان
ییلاق سوباتان یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در 20 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش دراستان سرسبز گیلان واقع شده است که از شرق به جنگلهای انبوه تالش ، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور ، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است .
این شهرک زیبای ییلاقی محل سکونت صدها خانوار لیساری است که بیشتر در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز ، در آن مسکن می گزینند .
سوباتان بهشت ایران

سوباتان بهشت ایران
سوباتان بهشت ایران


بازار سوباتان

بازار سوباتان

بازار سوباتان

گوسفندان با فرم خاص سوباتانی...

آبشار وِرَزان

این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلو متر است قرار دارد . آب رودخانه ورزان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های ییلاقات بالا دستی سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن حدود 30 متر است را تشکیل می دهد


آبشار وِرَزان

بهشت
خواب و رویا....

خواب و رویا...

بهشت

ویلای ما

در سوباتان صنعت گردشگری رونق پیدا کرده و می توان با کمی هزینه فضایی متفاوت را جهت شب مانی تجربه کرد البته این نکته قابل ذکر است که در این روستا برق وتلفن و... وجود ندارد و آب را نیز بایستی از چشمه هایی که در روستا هست تهیه کرد

ویلای ما ...

نا گفته نماند راه کمی طولانی بود وکوله های ما سنگین وبعد از چیزی حدود 8 ساعت پیاده روی با شیب نسبتا ملایم به روستا رسیدیم

سوباتان - لیسار

سوباتان - لیسار

فاصله لیسار تا ییلاق سوباتان از طریق راه قدیمی حدود 20 کیلومتر است . این را مالرو بوده و مسیر راه کلاً جنگلی است در بعضی نقاط شیبهای تند و نفس گیری دارد و طی این مسیر حدود 10 ساعت طول می کشد . این مسیر به دلیل سخت بودن به افراد عادی و غیر حرفه ای پیشنهاد نمی شود . داشتن غذای مناسب و آب برای حدود 10 ساعت پیاده روی در این مسیر الزامی است و به دلیل متروکه شدن این مسیر داشتن راهنمای محلی ماهر الزامی است .

سوباتان - لیسار

اسب حیوان نجیبی است ...



و عکس یادگاری در جنگلهای مه گرفته لیسار


با تشکر ازهمنوردان وهمکاران گرامی به خصوص جناب آقای مهندس بشیر پوروقار سرپرست برنامه
عکاس : بشیر پوروقار – مسعود رجبی –مهدی اصلانی
تهیه گزارش : مهدی اصلانی

انجمن کوهنوردی دانشگاه بوعلی سینا - همدان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی